most olvasom

 

kommentek

+ könyvjelzőnek

Könyvjelzőhöz hozzáadás!

Népszámlálás

Visszatérő olvasóm vagy?
Igen !
Én is!
42
  
pollcode.com free polls

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

alapítvány (1) alfa hold (1) alfred bester (3) alien (3) anachronox (2) andre norton (1) apokalipszis (1) arthur c clarke (6) asimov (4) átjáró (3) a e van vogt (4) a feny ura (1) a lathatatlan ember (1) a sci fi mesterei (6) a sötétség balkeze (1) a város (1) beljajev (4) bioshock (1) c.s.lewis (1) clifford d simak (2) cyril m kornbluth (2) dark fantasy (1) donovan agya (1) douglas adams (2) douglas coupland (1) dűne (5) égi esztega (1) fantasztikus (1) farenheit (1) frankenstein (1) frank herbert (8) frederik pohl (8) fritz leiber (1) galaktika (1) gbk (23) george orwell (1) gyűrűvilág (1) harrison (3) heinlein (2) herbert george wells (3) horror (3) hozsánna néked leibowitz (1) isaac asimov (9) jack london (2) jack vance (1) jevgenyij zamjatyin (1) joe hill (2) john wyndham (2) jövőlátó ember (1) képregény (13) kipling (1) könyvborító (210) kossuth fantasztikus sorozat (13) kozmikus főnyeremény (1) kozmosz (4) különös históriák (4) kurt vonnegut (3) larry niven (1) logan futása (2) lovecraft (1) metánbusz (2) metró (3) metropolisz (1) michael crichton (4) mordecai roshwald (1) mzb (1) néked (1) philip k dick (7) pierre barbet (2) pierre boulle (1) ray bradbury (1) robert sheckley (3) robert silverberg (3) robot (1) robotváros (6) roger zelazny (1) rozsdamentes acélpatkány (2) sci fi (204) sf (205) stanislaw lem (8) státuscivilizáció (1) stephen king (3) szimulátor (1) sztrugackij (4) technicolor időgép (1) tigris (1) tigris! tigris! (2) top100 (1) transz (1) triffidek (1) tudományos (1) tudományos fantasztikus (205) ursula k leguin (3) vándor (1) venus (1) világok harca (1) walter m miller jr (1) william gibson (1) zsoldos péter (3) Címkefelhő

Frank Herbert: Dűne messiása

2014.04.28. 13:16 | fkristof | 7 komment

Share |
Címkék: frank herbert tudományos fantasztikus könyvborító sf dűne

(Pihent napom volt.)

“Visszatekintve csikóéveimre persze már érthetővé válik, miért vitt le anyám a Bene Gesserit határozott tiltása ellenére is a játszótéri homokozóhoz… gyanítom, az sem lehetett véletlen, hogy a szakácsnő rendszeresen elfűszerezte az ételemet. A kajára amúgy Gurney és Duncan is panaszkodott.” (töredék Paul Atreides: Utólag már könnyű okosnak lenni című visszaemlékezéséből)

“Ugyan úrilányt akartam nőül venni, ám a Sors máshogy keverte a lapokat. Be kellett érnem Irulannal.” (Muad’Dib összegyűjtött beszólásai, 10:16.)

“... mert meglásd, Stilgar, lesz idő, amikor császári trónom mellett állsz majd és azt mondod magadnak: És én még azt hittem, a legnagyobb férgek az Arrakison élnek, de most már belátom, eddig totál el voltam tájolva. (idézet Usul válogatott aranyköpéseinek 15. gyűjteményes kiadásából)

dune___messiah_by_darkdux-d5jff2x.jpg

“Történetek tucatjai szólnak arról, hogyan fojtottam vízbe egy kismestert, amikor meg akartam ízlelni az Élet Vizét - arról azonban már csak a kevés beavatottak tudnak, hogyan fojtottam meg puszta kézzel ötven mekkmestert, amikor elkúrták az arrakeeni hidroglóbusz alapozását.” (részlet a Kwisatz Haderach hetvenkedései című műből)

“25. Ki a cirkoruha vizét issza, saját vizét issza vissza.” (ahogyan az a Mahdi Zsebkönyvek: 100+1 fremen bölcsesség című ismeretterjesztő füzetben olvasható)

“Történt egyszer egy fölöttébb különös eset. Valami ostoba adminisztációs baki folytán a KHAFT egy csillaghajónyi biciklis kulacsot (tartóval, csavarokkal kompletten) küldött a Tabr sziecshez (a Liga hiénái egészen biztosan jót röhögtek magukban, de nem szóltak egy szót sem - tudvalevő, hogy őket mindig is csak a szállításból származó profit érdekelte; mindenki megnyugodhat, ezt is leszámlázták). És mégis mihez kezdjünk ezekkel? - kérdezték a sivatag népének fiai. A mélysivatagban egyedül Muad’Dib lenne képes kerékpárt hajtani, de ezeknek a hitvány kulacsoknak azért még ő se látná hasznát - s a célnak különben is megfelel a jól bevált cirkoruha! A kufárok persze próbálták menteni a menthetőt; mi lenne, ha mégis csak aláírnák a szállítólevelet és elraktároznák a rakományt addig a napig, míg az Arrakison megvalósul végre a régóta áhított Édenekert? Legfeljebb háromszáz év, a műanyag pedig úgysem öregszik, enni nem kér, eláll az addig - érveltek. Ismeretes, hogy a fremen nép gyermekei türelmes emberek - na de ennyire azért még ők sem azok. Képtelenek lévén elsiklani ekkora arcátlanság fölött, azon percben vizét vették a szerencsétlen kereskedőknek. Azóta járják ezek a szólások: Nem árulok biciklis kulacsot [ti. komoly ember vagyok] vagy Megjárta, mint a kulacsos kufár Muad’Dibbel, illetve Korábban kell ahhoz felkelned, hogy biciklis kulacsot tudj eladni Muad’Dibnek! Látjátok, ebbe is belekevertek, pedig ott se voltam akkor. Különben is, rohadtul elegem van már ebből az egész muad’dibesdiből, már bánom, hogy egyáltalán belekezdtem az egészbe!” (forrás: Szemelvények Lisan al-Gaib anekdotáiból)



Bírtam-e a könyvet?: (4/5)
Értékeld a könyvet!: (0/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://tufabor.blog.hu/api/trackback/id/tr626094513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

besucher 2014.04.28. 14:52:32

Ez a hétfő nagyon péntek-hangulatú volt. Egy ilyen paródia mindenesetre sokakat megmosolyogtatna...

ker0 2014.04.29. 10:33:28

Ez most így jó volt :)

acélpatkány · http://acelpatkany.blogspot.com/ 2014.05.07. 07:50:29

"De tetszett?" /Fedaykinok rituális kérdése Muad'Dibhoz

fkristof 2014.05.08. 08:16:45

@acélpatkány: Úgy veszem, mintha a kérdés hozzám szólna és nem Muad'Dibhoz, ezért válaszolok rá :) Nem állítanám, hogy tetszett, inkább úgy fogalmaznék, hogy érdekelt a folytatás, mivel az eredeti regényt igen frankónak találtam anno. Most is újraolvastam az első részt, megnéztem a Lynch-filmet és az általad is jól ismert Jodorowsky's Dune című dokumentumfilmet, hogy ráhangolódjak a könyvre - ennek ellenére az én szájízemnek túl sok volt benne a filozofálgatás, az önmarcangolás meg úgy általában a szenvedés. Intellektuális olvasmány, kétségtelen, ez az erőssége, viszont odafigyelést igényel, talán beleélést is Paul helyzetébe. Másfelől maga a Herbert által megálmodott világ, benne a karakterekkel, a sztorivonallal, az ármánykodásokkal, a fremenekkel együtt teljesen rendben van, ezt a részt bírom. Összességében az eredeti regény jobban tetszett, míg ez kevésbé. Egyébként én a valhallás kiadást olvastam, ami a temérdek nyomdai hiábájával kimondottan idegesítő.

acélpatkány · http://acelpatkany.blogspot.com/ 2014.05.08. 08:40:22

@fkristof: Úgy vettem észre, hogy kétféle Dűne-fan létezik: aki oda meg vissza volt az eredeti Dűnétől, az nem szereti a folytatásokat, aki viszont csak szimplán jó regénynek tartja a Dűnét, az a folytatásokat jobban szereti. Én az utóbbihoz tartozom. (Kíváncsi vagyok, az Istencsászáránál mit fogsz mondani.)
Én végig a valhallásakat olvastam, megnyugtatlak, szöveggondozásilag ez a kötet a mélypont (bár a többire is ráfért a ráncfelvarrás később).

ker0 2014.05.12. 13:36:17

Hm, én valahol az utolsó előtti, még Frank Herbert által írt résznél adtam fel. Az a filozófiai ámokfutás ami abban volt, az nekem betette az ajtót. A drága rendszeridőt nem óhajtottam rápazarolni ;)
Szívesen vettem volna új kiadást belőle, de nem ebből kívánok házat építeni, így marad a Valhallás.
süti beállítások módosítása